fredag 27 juli 2012

Akut till veterinären

I tisdags sken solen från klarblå himmel och jag och Silahs gick en längre morgonpromenad innan det skulle bli alltför varmt. Som vanligt gick vi först till skogen för att sen gå ner för ett dopp i havet. Silahs och jag badade och lekte i vattenbrynet och samtidigt höll jag koll på dom två brännmaneterna som var en bit ut. Strax innan vi skulle gå sprang Silahs bort enbit och får där borta syn på en av brännmaneterna som kommit i lite. Jag ser att han är påväg att ta den och jag skriker "Neeeej!!" men det var för sent... Silahs hann bita i den som för att dra upp den men släpper den med en gång eftersom det gjorde ont. Han sprang upp till mig och börjar köra med huvudet i sanden vilket jag inte får stopp på. Med sand i hela huvudet är det svårt att se hur det ser ut. Jag släpar ner honom i vattnet för att skölja av sanden så gott det gick och sen lyfte jag honom nästan i halsbandet över sanden samtidigt som han gör allt för att kasta sig ner i den igen. Upp på gräsmattan där han fortsätter att köra med huvudet i marken. Ringer till mamma och frågar vad jag ska göra och kommer fram till att det är bäst att ringa till veterinären. Vilket jag gör med en gång djursjukvårdaren frågar om jag kan se någon svullnad och det kan jag inte, hon går för att dubbelkolla med en veterinär och när hon kommer tillbaka ser jag att Silahs börjat blöda runt nosen, troligtvis för att han skrapat hål när han kört huvudet i marken men ändå. Hon ber oss komma upp och jag ringer mamma som kör så fort hon kan för att hämta oss. Medans vi väntar börjar Silahs må illa, han hulkar och äter gräs. Så fort vi kommit in i bilen börjar han kräkas, han kräks konstant hela vägen till Din Veterinär och jag tror att han kommer dö. Skakar i hela kroppen och gråter, man känner sig helt maktlös!
Tar Silahs och springer in på kliniken där vi får ett rum direkt. Vi får vänta där i nästan 40 minuter innan veterinären kommer. Silahs kräker hela tiden och äter varenda hårstrå han hittar på golvet (i brist på gräs) han kräks så att hela kroppen viker sig dubbel och han står på ovansidan av tassarna.
Tillslut kommer veterinären in som gör en allmän bedömning av hans tillstånd, kollar slemhinnor, andning och hjärtat. Han ger Silahs en cortisonspruta för att förbygga en allergisk reaktion som kan göra att luftvägar svullnar igen. Sen fick vi gå ut och vara utomhus vid en grusväg med lite buskar och så runt som ligger precis utanför. Där var vi i 45 minuter och under den tiden äter Silahs väääldigt mycket gräs och får vatten men lugnar sig markant. När vi sen kom tillbaka in så tittade veterinären på honom igen och tyckte att vi kunde åka hem. Men Silahs skulle ta det lugnt i 2-3 dagar. Det slutade som tur va bra men herregud va rädd jag var!
Akta Er för brännmaneterna när ni är och badar med Era hundar!



1 kommentar:

  1. Skönt att det gick bra! Tur att vi inte har sådana vidriga vattendjur. :-(

    SvaraRadera