tisdag 26 april 2011

Promenad + träning

Jag överlevde första dagen i skolan efter lovet... :)
När jag slutat och åkt hem med bussen gick jag och handlade kyckling o sallad, INGET godis! Stort för att vara mig faktiskt.
Sen läste jag äntligen ur min bok, den var faktiskt bra tillslut ändå.
Vid halv sju kom Emmelie och Vilda för en promenad i skogen samt träning vid Pålsjö Slott. Där är perfekt att vara, lagom med störning med förbipasserande som genar över gräsmattan och dessutom är det ju verkligen inte fel att träna på annan plats än klubben.
Silahs fick träna på en hel del passivitet, dock fick han hålla på med sin leksak men samtidigt så resulterar det i att jag kan gå ifrån honom en bit och han ligger kvar trots att Emmelie och Vilda var 2 meter framför honom. I övrigt var han lite okoncentrerad och ville mycket hellre gå tillbaka till sin leksak som låg i gräset. När jag hade den i handen gick det däremot bättre. Silahs är en väldigt duktig hund med mycket "go" i, stort föremålsintresse och tycker om att träna samt älskar att spåra. Han älskar alla människor och dom flesta hundar och är verkligen hur snäll som helst. Dock är han väldigt "toppad" och har lite svårt att "komma ner" igen när han väl är där uppe. Hemma är han kolugn men när här är folk tar det en stund för honom och landa. Vid träning eller  påvägen hem från promenad är han ganska duktig på att försöka dra igång sin matte och gör ett tappert försök till att få henne till att kampa. MEN jag ser framsteg, det går långsamt och kräver väldigt mycket tålamod. När jag tänker tillbaka, bara några månader, kunde vi inte ens gå en kissepromenad utan att han antingen hängde i kopplet eller i min jackärm. Men nu, hörrni, nu så gör han det bara ibland! Och det gör också att det är lättare att ignorera det när han väl gör det. Han lär sig min lille påg!
Min tanke är att vi ska lägga mest fokus på att landa lite, träna mycket passivitet och inte lika mycket lydnad. Men lydnaden ska såklart ändå hållas igång. Men jag ska lära mig ännu mer om hur jag når fram till honom bättre. Jag har ju en del tricks som jag vet får igång honom men det innebär också att han blir lite uppskruvad. Måste hitta ett mellanläge och det tycker jag är svårt. Leksak går enligt Silahs före godis, oavsett vilket godis, alternativt sväljer han godiset utan att hinna blinka sen är det fokus på leksak igen. Brukar strunta i att ta fram leksaken och istället ta den på slutet eller vid övningar då det inte gör så mycket att han skruvar upp sig.
Jag vet knappt vad jag skrivit här nu, det blev väldigt mycket tankar som jag hade i huvudet.

Ikväll gick jag och Silahs bort till Jenny och lämnade mitt kort för hon skulle ändå över till dk imorgon och då slipper jag åka över efter skolan. Tur man har så snälla vänner, tack så mycket!

Nu ska jag hoppa i bingen och sova gott, godnatt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar