måndag 3 maj 2010

RIP Harbebisen!

Det blir grönare och grönare för varje dag nu, tydligast tycker jag det är i skogen.
Hände inte alltför mycket i helgen, har jobbat. Slutade 18 i lördags och började inte förrän 11.30 på söndagen. Ville hitta på något på kvällen där på lördagen men tillslut fick jag inse att det faktiskt inte skulle hända mer än soffhäng med Sillen. När jag äntligen fått mig själv till att förstå och börjat sega ihop så kom det lite förslag bla. att gå ner till Terese och dricka vin eller få besök av Jenny. Men jag orkade inte, det fick förbli en hemma kväll.
Söndagen bjöd på 11 timmars arbete. På eftermiddagen ringde mamma och berättade att där satt fyra harungar längs hennes husvägg men ingen mamma.
När jag sen kom vid tio för att hämta Sillen var dom kvar och mamman hade behagat dyka upp.
Jag satt vid fönstret som en hök och tittade på dom små söta bebisarna som med vingliga ben försökte lära sig att skutta. Harmamman sprang fram och tillbaka. Efter ett tag så var alla ungar borta utom en, mamman kom och tittade till den sen stack hon.
Jag som inte orkade ta mig hem från mamma gick och la mig. Vid tre då min lillebror spelat färdigt vid datorn och var på väg i säng hörde han skrik utanför sitt fönster där dom låg. Han väckte mig och Olle sprang ut. Då låg den ensamma harbebisen på sidan och flämtade på gångstigen. En igelkott försökte mörda den!!!
Jag tvingade Olle att ta en handduk och lägga den i en låda i hopp om att han skulle klara sig. Den dumma igelkotten lyckades tyvärr med vad han höll på med. Jag har alltid tyckt igelkottar är söta, men inte nu mer. Dumma äckliga igelkott!
Jag vet att det är naturens gång. Men stackars lilla bebis. Dom var så himla söta inte äldre än 3-4 veckor.
Mamma ringde idag och sa att två harungar va tillbaka jag ringde djursjukhuset och frågade vad man skulle göra. Ingenting och helst inte gå för nära. Kan bli svårt då dom den här gången sitter precis vid grannens dörr. Tydligen så diar harmamman sina ungar typ en gång och dagen och brukar lämna dom ganska länge åt gången. Inte så smart med tanke på vad Igelkottaskinnet hann göra med den ena.
Hade en enkel cermoni för bebisharen idag och la den i en buske (inte på tomten då). Hoppas den inte hann lida...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar