onsdag 28 november 2012

Avancerat djurplågeri

Var går egentligen gränsen för vad som är djurplågeri? Nu pratar jag inte om människor som avsiktligt skadar sina djur, jag pratar om avancerat djurplågeri. Med avancerat djurplågeri menar jag djurägare som gör allt i sin makt för att hålla sitt älskade djur i liv. Men till vilket pris? Är det inte djurplågeri när man vet att ens djur har ont och mår dåligt till följd av eller på grund av sjukdom? Och då menar jag att djuret mår så pass dåligt att det inte kan få sina primära behov uppfyllda eller har någon livsglädje. Var går gränsen för djurets välbefinnande och ägarens egoism? Är det inte djurplågeri bara för att man älskar djuret och proppar den full av medicin för att dämpa smärta så gott det går? Hur långt har man "rätt" till att gå för att hålla kvar sin vän i livet?
Jag tvekar inte en sekund för att göra allt i min makt för att min hund skall få leva så länge som det bara är möjligt här på jorden med mig, tveklöst!
Men hur vet man när det är för ens eget bästa eller för djurets bästa?
Samtidigt kan man fråga sig vad det är som ger människan rätten till att avsluta ett liv?

Jag vill understryka att dessa tankar inte handlar om någon jag känner eller någon i min närhet. Det är bara något jag ibland funderar över. Det kan upplevas vara väldigt tråkiga och destruktiva tankar men jag tror att dem är viktiga att ibland fundera över.

2 kommentarer:

  1. En hårfin balansgång! Tro mig been thera done that! Har funderat många gånger om det verkligen var rätt att operera min älskade Grim och även Boss, men finns det halmstrån så greppar man efter dom. Men det gick ju tyvärr inte i vårat fall.Sedan är ju inte alla veterinärer som är villiga att hjälpa till med besluten. Speciellt om man är på stora djursjukhus där det finns hur mycket resurser som helst. Alltid lätt att tycka innan man hamnar i situationen själv. Verkligen svåra beslut!

    SvaraRadera
  2. Men jag tycker nog att det är skillnad på att genomföra en operation med avsikt att det ska bli bra i det långa loppet och att ha en hund som inte mår bra och dämpa toppen av isberget med smärtstillande, där det inte finns något slut på det onda. Självklart gör man allt i sin makt det hade jag också gjort! Men jag tror att många har svårt att se till sitt eget bästa eller om det är för hundens bästa. Jag menar inte att det är ett lätt beslut och det är den sista och minst tänkbara utvägen att låta djuret somna. Men var går gränsen... det är inte lätt!

    SvaraRadera