onsdag 8 februari 2012

Helghundar

Varje söndag och även ibland lördagar (om "dom" slår på stort), då det är fint väder bör väl även tilläggas, så är det hur många som helst som är ute och går med sina hundar. Och varje söndag eller lördag som jag ser detta så undrar jag följande: Var är alla dessa hundar på vardagarna?
Jag kanske har fel men det spelar ingen roll vilken tid på dygnet jag är ute och går så ser jag bara enstaka hundar som är ute på promenad, ibland inga. Tror hundägare (nej, jag menar inte ALLA) att man kan kompensera den dagliga motionen på helgdagar då det är fint väder? Om så är fallet så har dom fel, fel och åter FEL!
Självklart finns det dagar då jag bara inte orkar gå någon längre promenad just den dagen. Men dom är lätt räknade.
Vart vill jag komma med detta då? Det vet jag egentligen inte mer än att jag funderat på "helghundarna" mycket. Och med det så kan jag inte låta bli att tänka på varför man skaffar hund om man bara är intresserad av att gå en längre söndagspromenad under blå himmel? Om man vet med sig själv att man hellre ligger under en filt i soffan när det är kallt eller regnar ute, att man inte vill gå ut när det blivit mörkt (vilket det är när dom flesta slutat jobba under vinterhalvåret). Man hinner inte med någon längre runda på morgonen innan man ska sätta sig i bilen och köra till sitt arbete. Att man under sommaren inte har lust att gå upp lite tidigare för att hinna ut innan det blir alldeles för varmt för promenad. Eller inte har tid på kvällen för att då ska det grillas och drickas ett glas rosé på altanen. Då ska man inte ha hund!
Jag tycker synd om dom hundar som går runt kvarteret på morgonen för att efter det ligga hemma och vänta på sin flock hela dagen när dom är och jobbar, när flocken äntligen kommer hem så går man runt kvarteret igen, sen är det ju matdags för hela flocken och läxläsning för barnen. När det är färdigt börjar Skavlan på ettan och när det är slut är det snart läggdags. Men när helgen kommer och solen skiner då lille vovvsing, då ska du få gå en lång promenad i 1,5 timme!  Visst blir du väl nöjd då?!
Inte konstigt att Dino tuggat sönder dom nya dolce-pjuxen...

Inte heller ska man glömma att hunden även har en hjärna som skall stimuleras. Om det så är på en apellplan, ett spår i skogen eller cirkuskonster i köket så ska alla hundar, oavsett ras, få använda knoppen!

1 kommentar:

  1. Håller helt & hållet med! Så fort solen tittar fram så kryllar det av folk med sina hundar.

    Ska du & silahs med på nästa spårträff?

    SvaraRadera