torsdag 12 november 2009

Mördarhundar!

Jag har ett "missbruk" och det är att titta på hundar som säljes på blocket. Vet inte varför jag fastnat i denna fälla men så har det blivit i alla fall.
Igår hittade jag en annons om en amstaff/ rottweiler blandning som såldes av polisen. Pga att den förra ägaren misskött henne.
Jag blir så fruktansvärt arg för att vilken idiot som helst får köpa hund eller vilket djur som helst egentligen. Kan man inte göra något åt det?! Inför "körkort" för hund och då menar jag inte, som många andra, att det bara ska gälla medias terminologi "KAMPHUNDAR" eller varför inte "MÖRDARHUNDAR". Det ska gälla alla raser och egentligen varför inte alla slags djur?
Hur bra mår en Chihuahua som bara får sitta i en väska och aldrig använda sina fyra ben.
Jag har personligen träffat fler dvärghundar som beter sig illa och gör utfall än vad jag träffat mördarhundar som gör detsamma. Dock är jag mycket väl medveten om att dessa små hundar inte gör till närelsevis samma skada som en större hund.
Men lägg nu av att kalla dom för mördarhundar eller kamphundar det är ju bara så tröttsamt!
I mina ögon står det samtidigt för mycket okunskap att kalla vissa raser för just detta.
Vi har i världen många raser som en gång i tiden avlats fram och användes till just hetskamper men det var som sagt en gång i tiden. Det är inte meningen att någon hund ska användas till detta ändamål längre och det är förbjudet. Tyvärr förekommer det fortfarande och i vilken utsträckning vet inte jag.
Min uppfattning är även den att du kan få vilken hund som helst, oavsett ras, till att bli aggressiv och opålitlig. skillnaden är väl bara den att det tar kanske lite längre tid med en Golden retriver än med en Amstaff.
Jag tror absolut att en hund kan födas med aggressiviteten närmre till hands än andra. Men det är ägaren som ska kunna hantera detta och plocka fram det bästa ur sin hund.
Min vän Steffi har en Amstaff/ Engstaff blandning och det är inte alltid snälla ord hon får höra om sin hund. Enbart för att folk läser och tror på allt som står i skvallerblaskorna (kvällstidningar). Det är allt från "OJ den såg farlig ut" till "ta bort din hemska hund" och då trots att hon redan är kopplad och går fint bredvid. Snorungar som sitter och frågar "EEYY är det en Pitbull mannen?" till (ÅÅ är det en äkta rednose?) vad som kanske ska tilläggas är att Izzy är vit med svart nos!!
Vad är det som är så fräckt med just Pitbull?!
Jag vill inte på något sätt skända någon ras men måste bara få berätta att mördarhunden Izzy blev illa biten i benet av en labrador. Tilläggas bör kanske att det var labradoren som attackerade den hemska amstaffen.
Nästan alla som fått höra det har höjt på ögonbrynen och tittat förbryllat på Izzy. Ibland kan man ana tanken "då är det nog något konstigt med Er hund".
Nej, det är det inte! Izzy har bara blivit väl behandlad av sin ägare. Och det är på just det som allt hänger!

Och tillsist kan du se skillnaden? http://www.pitbullsontheweb.com/petbull/findpit.html

Blev nog ett ganska flummigt inlägg men skyller på att jag jobbat natt och ska på om 2,5 timme igen.

På lördag är det utställning och det ska bli så himla roligt!
Nu ska jag sova en halv timme innan det är dags att göra sig iordning.
Ha en fortsatt trevlig kväll!

3 kommentarer:

  1. ÅÅ kul att hitta hit! Mia tipsade mig om din sida. Vilken fin liten vovve du har. Ska bli kul att följa er här och förhoppningsvis får vi ihop en promenad snart. Jag bloggar också, mer en blogg om livet. Men som du vet blir vovven en STOR del av det så min bästis Saga (vit boxer) syns massor där :). http://fridasfragment.blogspot.com //Frida och popcornet Saga

    SvaraRadera
  2. Hej! Jaaa va roligt att du hittade hit så att jag kunde hitta till Er! Synd att jag inte kunde följa med er idag. Kanske nästa vecka? Mån- Tis jobbar jag natt och på fredag styr bilen till Ullared, haha. Men onsdag eller torsdag om ni kanske kan då?
    Nu på lördag (den 14) är det hundutsällning i Åstorp på ridhuset om du tycker att det är roligt? 10 boxer valpar och en del vuxna, kommer inte ihåg hur många.
    Om det inte blir i nästa vecka så får vi ju se till att styra upp en promenad en annan gång!
    Ha det fint sålänge/ Lollo och Sillen

    SvaraRadera
  3. Det var riktigt bra skällt! *grrr*

    SvaraRadera