söndag 7 november 2010

Vad hände på kursen i måndags?

Vi började med en platsliggning med alla hundarna.
Hunden bredvid (Engelsk springer spaniel) reser sig och springer iväg varpå S springer efter. Dom mäter sig mot varandra och "ryker ihop". Jag hade inte kopplat lös S och fick därför snabbt tag på kopplet och fick bort honom. Det hann som tur var inte eskalera utan var väl mest gruff, dock låter det ju väldigt mycket.
Jag tog S och gick bort en sväng för att avdramatisera händelsen.

Sen gjorde vi lite platsliggning själva.

Efter detta delades vi upp i två grupper och skulle köra inkallning mellan ekipagen.
Jag valde den gruppen där inte den springer spanieln var.
Jag satte S i ena sidan av "tunneln" och är påväg upp, S springer efter mig och fram till Emmelie och Vilda och han försöker leka med henne men springer därifrån och rakt fram till en annan hanhund (också en Engelsk springer spaniel) och där ryker dom ihop.
Vår instruktör står och sparkar efter S men träffar som tur var inte.
Tillslut fick vi tag i S och ingen av hundarna hade skadats.

När jag sitter på marken med S och ska koppla honom börjar vår instruktör skälla ut mig. Han sa att detta var resultatet av att jag låter S hoppa på mig.
Han stod och gapade ganska länge och eftersom han stod och gapade på mig var ju inte jag tyst. Jag ifrågasatte vad det hade med varann att göra och då sa han bara att det menade han.
Efter ett tag när han skällt färdigt på mig så gjorde vi en inkallning till, S kom precis som han skulle satte sig fint bredvid, jag kopplade honom och gick iväg.
Jag var så arg så att jag nästan började gråta. Gick till bilen och satte S där. Inte ska man som ledare stå och skälla ut sina elever och framför allt inte inför resten av gruppen. Och defintivt inte om något som inte har med varann att göra.

För övrigt tillåter jag inte att S hoppar och biter mig i armen. Men jag vet också att det inte funkar att hålla på att "bråka" med honom eftersom det är vad han vill ha. Med andra ord blir det då en belöning för honom.
Tydligen svårt för vissa att förstå?

S är ingen bråkstake men såvitt jag vet så testar alla hundar mer eller mindre och framförallt hanar mäter sig mot andra hanar. Psykologisk könsmognad fick jag förklarat för mig att det är.
Så då kan man ju fråga sig om alla dessa hundar hoppar på sin matte?

Tog ett snack med instruktören i pausen när jag var lugn som en filbunke igen. Men vi kom inte längre än att han anser att jag ska finna mig i att han skäller på mig.

Så, då var den historien förevigad på nätet haha!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar