onsdag 9 december 2009

Naffsa

Nu har vi precis kommit in från en lång skogspromenad. Skönt väder ute och inte lika grått som det brukar vara, då blir man glad! Silahs är jätte duktig på att komma på inkallning och kontakten sitter fint. Däremot har han börjat hoppa upp och naffsa i armen gärna när han kommer i full nittio rusandes förbi och det är minst sagt jobbigt. Igår på kvällsrundan gjorde han likadant och då sprang han inte ens lös. Vet inte riktigt hur jag ska gå åt det. Han har en tendens till att bli värre vid tillsägning. Funkar ungefär lika många gånger som det inte gör det. När han går fint så får han klart beröm och detsamma när man korrigerat honom och han slutar. Men sen tar det 2 sekunder så börjar han igen. Är det så att jag bara ska fortsätta med korrigering och sen beröm när han går ordentligt eller finns det något annat knep?
När vi gick förbi hundhängnet var där hundar lekandes och Silahs var lös. Blev ganska stolt när han bara fint gick bredvid och tittade på sin matte. Så helt tokig är han ju inte alltid, långt ifrån!
Han hade även sin boll med sig och när han glömt den någonstanns så var det bara att be honom hämta den så gjorde han det med en gång, duktig!
Det riktigt lyser bus i ögonen...

2 kommentarer:

  1. Hej! Känner igen det där med hoppandet och naffsandet. Saga(boxer) gjorde och gör fortfarande ibland likadant. Jag provade allt, ibland ta ner henne, korrigera, berömma när hon slutade men det som har fungerat absolut bäst är att ignorera. Jag vänder mig med ryggen till henne och lyfter armarna så hon inte kan naffsa i dem. Efter ett tag lugnar hon sig och då sätter jag henne med kontakt och berömmer när jag känner att hon är lugn. Hon har slutat nästan helt men det händer fortfarande ibland att hon gör det när hon blit frustrerad ex. vid träning eller om hon inte får hälsa på någon. Jag bara väntar ut det till hon sätter sig och berömmer. Är hon lös och busig kopplar jag henne. Lycka till! Kul att läsa er blogg

    SvaraRadera
  2. Jag har testat att ignorera men dock utan att lyfta upp armarna. Grejen är ju den att det gör ganska ont när han får tag i handen och inte minst nu när man är kall. Tack för tipset ska genast testa. Roligt att du tycker det är kul att läsa här. Läser klart er också.

    SvaraRadera