torsdag 17 mars 2011

Bra dag!

Idag gav jag mig den på att S inte skulle dra i kopplet, när det bara är han och jag som är ute så drar han nästan bara när han ska fram till något och lukta vilket iof är titt som tätt.
MEN vilken grej! Han var super duktig och så fort han drog vände jag håll, backade eller stannade och han gick med mig.
Ville ha honom till att börja kampa mig i armen för att se hur jag redde ut det så jag började springa lite och vips skulle S kampa. Jag stog helt still, tittade på andra hållet och väntade ut honom efter en kort stund slutade han och när han stod på alla fyra blev det beröm och godis. Tyckte det räckte med ett lyckande så det triggade jag inte igång igen. Men som det funkar bara av tanken att det här kan vi och sen krävs det  att man är väldigt neutral i humöret/ positiv...

Igår när vi var hos Mayvi pratade vi även om hur man kan gå tillväga för att få S att slappna av när det kommer folk hit. Han stimmar upp bara det ringer på dörren så jag fick tipset att helt bryta det mönstret. Istället skulle vi testa med att jag och S går ut när vi ska få besök, lämnar dörren olåst så att min vän kan gå in och sätta sig så att man börjar om från början.
Och så sammanträffande att Emmelie ville ses idag och ställer, gullig som hon är, gärna upp på mina experiment. Så när hon var utanför porten gick jag ner med S i källaren så att hon kunde gå in i min stuga. S kännde såklart på lukten att hon var där inne och som vi bestämt satt hon helt stilla och lugn på armstödet på soffan. Silahs blev såklart superglad när han fick syn på henne och hoppade upp i soffan och på henne MEN han stimmade inte upp så som han brukar. Och dessutom så stog han på alla fyra på golvet efter bara en kort stund. Väl på golvet fick han mycket beröm och godis när han hoppade på Emmelie försökte hon så gott det går att ignorera. Det gör trots allt ont ibland när han hoppar på en. 20 minuter efter Emmelie kommit lagade vi mat och S sov på golvet!!! Han sov enda fram till att vi ätit upp men när vi satte oss i soffan började han tramsa lite grann, slickar gärna i ansiktet och tramsar lite men det går inte att jämföra med om någon ringer på dörren.
Ja detta var dag ett av att bli av med olater och där är många kvar men det började minst sagt bra! Min hund är fantastisk!

Tjejen jag skulle intervjua idag fick förhinder så vi ska ses imorgon istället, ska bli spännande!
Emmelie glömde sin telefon här så nu ska jag ner o möta henne så att hon kan få den igen. Livet stannar utan mobilen, på riktigt! Man känner sig naken, rädd, exposed!

2 kommentarer: