tisdag 8 mars 2011

Det högsta är inte att aldrig falla, utan att resa sig efter varje fall.

Igår bestämde jag och Emmelie att vi skulle ut och gå med hundarna när jag kommit hem från skolan. 1 minut efter vi bestämt det skickade Issa sms och frågade om vi skulle gå med hundarna såklart gick vi alla tre tillsammans. :) Blev en lååång härlig och trevlig promenad med två tokiga boxrar och en mindre tokig ridgeback.
Efter promenaden följde Emmelie och Vilda med mig och Silahs upp i lägenheten en liten stund. Vi har aldrig haft dom ihop i lägenhet innan men det gick faktiskt bra. Lite busiga dock, Vilda gick genom Silahs leklåda medans Silahs sprang runt med sin bäver i munnen och tyckte att dom kunde leka med den istället.
Idag har det inte blivit någon långpromenad jag tyckte vi behövde en vilodag... :P Vet inte om S höll med men han har inte sagt något...
Det har alltså inte hänt mycket denna tisdag förutom skola och plugg. Jag har lagat mat och när jag var färdig såg det ut som jag inte hade använt kastruller på spisen. Men det städades snabbt bort.
Imorgon har Silahs lovat att han ska storstäda här hemma medan jag är i skolan, ska bli så skönt att komma hem till ett nystädat hem. :)

2 kommentarer:

  1. Iris är hos morfar. Jag och Fredrik passar Maja medan mina föräldrar är i Åre. Plötsligt inser man hur jobbigt det är med valp! haha Tristan framstår som världens lättaste hund nu!

    Tristan kom i bråk med en annan hund för ca 1 år sen. Tristan va kopplad och den andra hunden lös. Den gav sig på Tristan men han fick bara lite små sår i tassarna medans den andra hunden fick betydligt mer skador. Men den ägaren stod för både mitt besök hos veterinären och för skadorna på sin egen hund. Kan kanske iof ha varit för att bon erkände att det va hennes fel. Säkert många som inte hade gjort det.

    SvaraRadera
  2. Vad innebär strikt hundägaransvar? Vilka skyldigheter har jag om min hund råkar i hundslagsmål? Hemförsäkring - ansvarsförsäkring.

    En hundägare har alltid strikt hundägaransvar, dvs Du är alltid ansvarig för vad Din hund företar sig oavsett om hunden har blivit provocerad eller ej. (Enligt Lag (2007:1150) om tillsyn över hundar och katter, läs mer om lagen på Rixlex »» .>)
    Ett exempel: Du har Din hund lös på Din tomt. Tomten är inhägnad men plötsligt kommer en främmande hund in på tomten och det blir slagsmål. När slagsmålet är över visar det sig att Din hund inte alls är skadad medan den främmande hunden har fått några bitsår. Som hundägare är Du i detta läge skyldig att ersätta den andra hundägaren för eventuell veterinärvård, trots att den främmande hunden faktiskt inte har på Din tomt att göra!
    Om Din hund råkar i slagsmål med en annan hund så är Du alltid skyldig att ersätta den andre hundägaren för eventuella skador som Din hund orsakat. Detta gäller oavsett vem som kan anses ha varit vållande till slagsmålet. Den andre hundägaren är naturligtvis lika ansvarig för sin hund och måste således ersätta Dig för de eventuella skador Din hund har ådragit sig.
    Tänk på att kontrollera Din hemförsäkring som bör innehålla en ansvarsförsäkring. Det kan annars bli en mycket dyr historia om Din hund råkar ställa till med något.


    skk.se

    SvaraRadera