tisdag 1 mars 2011

Grattis på födelsedagen pappa!

Idag fyller min käre far år! :) Om två timmar ska jag hem till honom och äta föllsemiddag, gott!
Idag ringde dagmatte efter att hon varit ute med Silahs och sa att han var jätte dålig i magen och verkade ha ont i den så jag tog första bästa buss hem. Vågar ju inte sitta kvar i skolan om det skulle vara något. Men det var inget konstigt med honom. Såg däremot att frukosten inte var uppäten och S har en tendens till att bli dålig i magen om han inte ätit som han ska. Kokade ris till honom och det åt han med stor aptit. Nu har vi precis varit ute en långpromenad och han verkar må fina fisken. Så vi håller tummarna för att det bara var en tom mage som spökade. Nu när vi kom in fick han lite mer ris och även det åt han.
Jag känner att det rycker lite i mina träningsnerver och då inte med min egen kropp utan med Silahs.
Idag övade vi på att inte dra i kopplet hela rundan, jag tror han vet vad som gäller men han har ju så fruktansvärt bråttom! När jag stannar så hoppar han tillbaka och sätter sig bredvid mig men om jag väntar 2 sekunder för länge med att börja gå så piper han och hoppar på stället. Jag måste anstränga mig med att vara konsekvent vad det gäller detta vilket inte är så lätt alltid. Men skam den som ger sig. Han drar egentligen inte så hiskelit mycket när vi går själva däremot när vi går med andra hundar så hade jag hängt som en vante efter om jag varit lite klenare. Men måste ju börja med att han lär sig att han ska gå bredvid mig när vi går själva innan jag kräver det tillsammans med andra hundar.
Någon som har bra tips på att få vovven till att sluta dra så mottages dom tacksamt. Just nu fösöker jag hålla mig till att stanna och säger "här" när han drar så att han kommer tillbaka till mig. Nu ska jag springa ner i affären och köpa lite fisk till Silahs som jag ska koka. Hej så länge!

1 kommentar:

  1. När jag tränar följsamhet med grabbarna byter jag riktning så fort dom kommer framför punkten som jag bestämt. När dom vänder och kommer upp till min sida och vi gått några meter får dom klick och belöning. Som du förstår kan en promenad runt kvarteret bli väldigt lång om grabbarna är på springhumör. Viktigt att komma ihåg att ge frikommandot som belöning emellanåt för att dom ska få vila hjärnan en stund. Detta sätt fungerar för oss men problemet går inte att lösa över en natt utan tar en stund eller två. Hoppas du hittar ett sätt som passar just er. Lycka till!

    SvaraRadera