söndag 31 januari 2010

Fyllon

Gick ut en sväng med Silahs innan vid sju när vi kommer hem och jag öppnar porten hör jag att någon är påväg ner. Så jag stannar nedanför en trappa för att släppa förbi personen. Personen som ser ut som en halvalkis stannar mitt i trappan framför mig och bara står och glor. Upp eller ner tänkte jag och precis innan jag hinner säga något börjar han hälsa på Silahs. Silahs hoppar upp på honom och fyllot fortsätter klappa honom när han frågar vad han heter slår en fylledoft i huvudet på mig så att jag håller på att trilla baklänges. Jag tar ner Silahs på alla fyra och han fortsätter klappa honom. Helt plötsligt tar han tag i koppel och halsband jätte hårt så det stramar åt ordentligt runt halsen och försöker trycka ner Silahs samtidigt som han säger "down down", bad honom släppa kopplet vilket han inte gjorde utan bara fortsätter med sitt "dooown". Ber honom släppa kopplet en gång till och säger att jag kan sköta min hund själv. Han tittar på mig på ett sätt som att antingen tänkte han skalla mig eller helt enkelt bara gå. Tillslut släpper han taget och fortsätter ner för trappan samtidigt som han kräker ur sig "Han var fin, men du var finare".
1. Ta aldrig tag i min hund sådär och definitivt inte när han bara står på golvet.
2. Vem fan är as packad en söndag klockan 19? Inte ens dom som ska på Sköna Söndag på Pl13 är packade redan då.
3. Inte visste jag att min granne (hörde vilken dörr fyllot kom ut från) umgicks med alkisar.
Och 4. Är det fult att dra slutsatsen att grannen också är alkis? Fyllot i trappen har väl inte suttit där och blivit packad ensam? Och andra sidan spelar det mig mindre roll men ska han släppa ut sina polare ur lägenheten hade jag uppskattat om han hade kollat så ingen annan vistas där samtidigt.
Visste inte vad jag skulle äta ikväll och började närma mig svältstadiet, laga mat ligger absolut inte i mitt intresse och speciellt inte när jag redan är skit hungrig. Pizza eller Sushi stod först på spel eftersom jag har båda alternativen precis nedanför mig. Slutade med att jag gick ner i affären istället och köpte en grönsakssoppa på burk. Förväntade mig att den skulle vara oätbar och att jag ändå skulle behöva gå och köpa något av mina första alternativ. Men jag blev förvånad den var iof inte som mammas men den funkade.

Tränar varenda dag och på alla promenader kontakt och att gå "fint". Han är faktiskt väldigt duktig. Ibland däremot är det precis som att när han fått godiset så gäller det inte längre att gå fint. Men vi övar och övar. Kanske inte ska använda godis så mycket utan bara beröm?
Tränar också alltid en stund på kvällen också det vanliga "stå" (till utställning), sitt, ligg, stanna och idag satte vi igång på allvar med "släpp", funkar bra men tillslut tog han leksaken gick och la den i sin säng och kom tillbaka utan sin boll. Han blev väl trött på mig...
För att göra något annat körde vi lite "tass" och försökte samtidigt klippa lite på klorna. Lyckades klippa tre sen märkte jag att han började stimma upp sig för mycket så jag la ner det.
Men det kanske funkar att köra så som jag gjorde idag, det är bara att träna och träna.

Såg en sväng på Blåsningen och sen En annan del av Köping. Började se på Wallander som jag sett tusen gånger förut och somnade innan tio på soffan. Vaknade strax innan elva och hade fått sms från jobb så imorgon är det jobb heeeeeela dagen, 12.45- 22.
På torsdag ska vi till veterinären och röntga tån för sista gången och förhoppningsvis få besked på att det är okej att leka med andra hundar.
Om så är fallet så drar vi ut till stugan med Steffi och Izzy i helgen.
Hoppas, hoppas!



När vi var ute hos pappa idag så gick vi en sväng, Silahs har sett hästar förr men det hade han nog glömt. Han stod läääänge och väl och tittade förundrat på dom stora konstiga varelsena som stod där och tuggade innan vi kunde traska vidare. Han såg rätt rolig ut.
Nu ska jag gå och lägga mig, nattinatti!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar